Foto: Sesvete danas, arhiva
U povodu Nacionalnog dana Nikole Tesle HEP danas u rad pušta punionice za električna vozila na autocestama. Bit će ih 16 od čega većina na odmorištima, a dio na ulazu odnosno izlazu s autocesta. Inače država već nekoliko godina daje izdašne poticaje za kupnju električnog automobila pa je onima koji posjeduju jedan takav ovo izuzetno važno.
Nove će HEP-ove punionice građanima ali i turistima omogućiti vožnju električnim automobilom od granice sa Slovenijom i Mađarskom do Jadranskog mora.
- Električni automobili neće biti nikada dovoljno popularni ukoliko nećemo izgraditi infrastrukturu da ih građani imaju gdje napuniti - upozorava Dubravko Ponoš, direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i napominje kako je do sada veliki problem što se moralo silaziti s autocesta da bi se napunio električni automobil i da bi se stiglo do mora. Sada, kaže, će se olakšati putovanje do jadranskih odredišta.
Trenutno je u Hrvatskoj stotinjak punionica. Fond za zaštitu okoliša je nedavno raspisivao natječaj za gradnju punionica, interes je bio velik:
- Dobili smo 290 prijava, u vrlo kratkom roku možemo očekivati dupli broj punionica u odnosu na broju sada - kaže Ponoš.
Same punionice se razlikuju, neke podrazumijevaju punjenje i po nekoliko sati a neke tek 20 minuta. Ponoš objašnjava kako je poanta brzih punionica u tome da 60 posto baterije mogu biti napunjene za sat vremena - drugim riječima, možete to obaviti na autoputu uz kavu.
Na javnim punionicama morate imati registraciju i kada se prijavite, punite za 0 kuna, međutim i kada plaćate električnu energiju puneći kod kuće, 100 km će vas koštati ispod 10 kuna, kaže Ponoš.
- Ako želimo popularizirati električne automobile moramo razmišljati da tim vozačima omogućimo niz drugih benefita - jeftinije korištenje autocesta, bolje uvijete pri registraciji i sve ostale mogućnosti za korištenje takvog automobila - od parkinga pa nadalje - upozorava.
Treba napomenuti kako je su startu električna vozila skuplja no kada gledamo jedan poslovni plan (4-5 godina) i zamislimo troškove vozila - na servisima nema ulja, nema svjećica, povoljni su i uvjeti kada je registracija u pitanju tako da u konačnici nakon 3 - 4 godine električni automobil se može isplatiti.
- Dokazano je da se ti automobili manje kvare jer jednostavno na njima ima manje toga za pokvariti. Uvjeren sam da je to budućnost i da ćemo za sljedeće 2 godine imati opet veliki iskorak u odnosu na sada - smatra Dubravko Ponoš.